Vågar Värmland vända trenden?

Den 7 maj gjorde vi i DalenSkaparna en av våra roligaste och mest upplyftande spelningar när vi fick vara med och inviga den nya lanthandeln i Ambjörby. Det är, läs och häpna, fotbollsföreningen NVFF som samlar bygdens eldsjälar och ser till att affären blir kvar. ”NordVärmlands Livs” står det på skylten – en underbar syn!

Ambjörbygden måste bara lyftas fram som en inspirerande förebild av ”Det företagsamma Värmland”, ett nystartat länsprojekt som skall vända attityden till egenföretagande eftersom Värmland är sämst i klassen. Jag var med på kick-offen som tyvärr kändes som en kick-on. Anna Lundmark på ALMI kämpade berömvärt för att sparka liv i ett 60-tal aktörer i starta-eget-branschen, men hallelujastämningen uteblev. Till och med jag satt tyst … och det vill inte säga lite.

Ärligt talat så kände jag mig inte hemma i den församlingen där de flesta har en fast anställning för att förfäkta företagsamhet. Som rollmodeller är de inte särskilt trovärdiga. 

Vi i BolagsBolaget är av en annan sort. Vi är pionjärer som aldrig tagit emot några offentliga pengar för att starta eller driva vår samhällsnyttiga innovation – att vara arbetsgivare för 450 entreprenörer. Vi vågar göra det vi säger!

Eget företag är ett spännande äventyr! Det är inte konstigare än att en unge blandar till en karaff med saft och säljer i solskenet, det handlar om att erbjuda kunderna vad de vill ha och att motsvara förväntningarna. Punkt. Det finns inget meningsfullare än att skapa sin egen försörjning!

Därför är det sorgligt att småföretagandet ofta framställs som ett byråkratiskt bekymmer. Nyligen hölls en startaegetdag med bland andra SKV, Kronofogden och Nyföretagarcentrum. Flera som var där blev bokstavligen avskräckta, de fick höra om sågning jäms med fotknölarna och att man skulle passa sig noga. 

Det är inte konstigt att vi är sämst i klassen. Det är så att till och med en optimistminister kan misströsta …

Men så läste jag AlmiAnnas NWT-krönika ”SM-guld!” där hon jämför hyllningen av hockeyhjältarna på torget i Karlstad med hur lite vi uppmärksammar våra småföretagare. Och återfick hoppet! Självklart kan vi gå från bottenplacering till serieledning, men då får vi införa ett helt nytt spelsystem! 

Logiken är enkel: Det sätt som vi hittills har jobbat på duger inte. Alltså måste vi göra på ett annat sätt. 

Den som drömmer om att starta ett eget företag får ständigt höra att det är krångligt och riskfyllt. Men inte om du frågar mig och jag har startat fem företag. Visst är det en utmaning. Visst tar det tid och kraft. Och visst går det upp och ned. Men, som Askungen säger, ”det är alldeles alldeles underbart!”

Detta glada budskap skall naturligtvis Värmlands småföretagare förmedla så att fler vågar tro på sin förmåga. De besserwissrar som har dragit ned oss till jumboplatsen får spela i B-laget tills de fattar poängen. 


En av Värmlands främsta entreprenörer tillfrågades om det inte var krångligt att driva företag? Svaret var befriande: ”Vet inte, jag har fullt upp med att lyckas!” 

Det här inlägget postades i Krönikor. Bokmärk permalänken.

3 svar på Vågar Värmland vända trenden?

  1. Ja du Bengt du får sagt det. jeg forstår hva du mener. Det blir en pussig ordning at det er offentlige ansatte som i stor grad reiser rundt å skal formidle det faktum at flere bør starte egen virksomhet. samtidig blir de opplært til å lage en forretningsplan hvor de bruker ufatterlig mye tid og energi på å lage alle mulige budsjetter og utføre dyre markedsundersøkelser – før de har testet produktet på kunder.
    I PåDrag tror vi at “kræsjkurs for jobbskapere” er en riktig vei å gå for de aller fleste. Kræsj produktet ute i markedet først av alt og finn ut hvilken kompetanse du mangeler for å få dette ut i livet. Da vil du lære med en større glød og energi. Og du lærer fort og riktig!! Da blir det morsomt å drive – og da driver en jo bare på !!

  2. Glemmte å skrive at du kanskje må oversette til svensk, du er jo utlært:)

  3. Bengt Gustavsson skriver:

    Tack för kloka kommentarer, Katarina! Vi har haft ett par möten med “Det företagsamma Värmland” och har gott hopp om att det blir förändringar till det bättre, de håller med om att det är bättre att starta med en kund än med en affärsplan. Vi har också rekommenderat dem att titta närmare på oppmuntringssertifiseringen och kræsjkurserna eftersom det är precis i linje med vad de borde introducera för att inspirera Värmland till företagsamhet. I bästa fall får vi ta med dem på en tur till naboland för att träffa er som inte bara pratar utan också gör det ni säger!
    Och varför översätta ditt inlägg till svenska när norskan är så nydelig 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *