Sannolikheten för att vi skulle vinna vår första simtävling, den som resulterade i att du blev du och jag blev jag, var en på två miljarder. (Att tippa rätt lottorad är mycket enklare, en chans på futtiga 6,7 miljoner.)
Vad var det då som avgjorde till din och min fördel? Slumpen? Knappast. I så fall vore hela vårt ekologiska system en sinkadus och det verkar lite för slarvigt för att vara naturklokt. Kanske avgjorde vår vinnarinstinkt, vem vet, men här är poängen med min inledning: Du har vunnit ett mycket unikt vandringspris, nämligen jordevandringen. Uppdraget är att gå framåt och lämna över en bättre stafettpinne till nästa startfält.
Lyckligtvis föddes du med en lämplig uppsättning verktyg och kompetenser – nyfiken, företagsam, kreativ och energisk – det som i dag beskrivs med modeordet ”entreprenörskap”. Du har alltså alla förutsättningar för att vara med och skapa ett gott samhälle.
Men nytänkande betraktas som en störning av dem som tycker att det är bra som det var. Självklart skall vi lära oss vanligt hyfs när vi växer upp, men lydnad och inlärd hjälplöshet får inte bli en livsstil. Inställsamhet och anpassning i all ”karriära”, men vad händer om vi inte får vara oss själva? Förutom att sjukvårdskostnaderna ökar?
”Om stenåldersbarnen hade lytt sina föräldrar så hade vi fortfarande bott i grottor.”
Jag menar att ”uppfostran” och ”utbildning” systematiskt begränsar vår urkraft. Missförstå mig rätt, jag har ingenting emot social kompetens eller kunskaper, men det behövs kompletterande förståndsdelar som leder till tänkniksprång och samhällsutveckling.
När exempelvis föräldrar säger ”Kan du inte vara som andra?” till sitt barn så menar de bara väl. Men att vara normal är inte detsamma som att vara frisk, det vill säga sig själv. Om vi uppmuntrade olikheter så skulle vi slippa mobbing och ihjälsparkade ungdomar.
”Vi föds som original, men de flesta av oss dör som kopior.”
Skolan är viktig, men är fast i sin övertro på gammal lärdom och pedagogik. Därför har politiker och utbildningsväsendet i sin vanmakt infört ”entreprenörskap” på schemat. Anställningstrygga lärare skall lära ut företagsamhet – en medfödd kompetens – som ett teoretiskt ämne! Som om man kunde lära sig cykla på internet. Nej, det handlar om avprogrammering, ungefär som när människor räddats ur en hjärntvättarsekt. Avlärning, inte inlärning!
Det ironiska är att samhället inte ens vill ha vår kreativitet för systemet kan inte hantera avvikelser. När vi lanserade BolagsBolaget hösten 1999 – ett aktiebolag som låter de självanställda utveckla sina affärsidéer – så ledde det till en långdragen skatteprocess där vi påstods vara bulvaner som lånade ut vår F-skattsedel. Vi vann visserligen målet i Kammarrätten, men frågan är om pionjärer skall ställas inför domstol som brottslingar bara för att de skapar välfärd på ett nytt sätt. Möjligen är vi ”trendbrottslingar” …
Njut av ditt vandringspris, gör så gott du kan och var dig själv – det finns redan så många andra!