Nu har major Björklund pekat med hela handen och beordrat ordningsbetyg i skolan. Tänk, att det var så enkelt! Om eleverna sitter tysta så är Sverige räddat, tillväxten administreras fram av våra politiker. Gud bevare oss och Konungen.
Ursäkta, men om man som jag är berättigad till svart bälte i sarkasmer så är det ibland svårt att hålla igen. Efter fyrtio år i pionjäringslivet har jag lärt mig att utveckling förutsätter olydnad, att lösningar fungerar bra tills de inte gör det längre och då måste den gamla ordningen utmanas. När vi i Republiken Klarälvdal’n lanserade BolagsBolaget 1999 så var det ett helt nytt sätt att driva företag – så nytt att Skatteverket yrkade på dödsstraff och ställde oss inför rätta för ”vållande till annans bröd”. Vi störde ordningen.
Men vi vann den matchen och i dag är vårt koncept en snabbt växande bransch i arbetslivet. Skatteverket har till och med en särskild hemsida om ”egenanställning” och det är en ekshärlig känsla att vi glesbygdsbusfrön faktiskt har förändrat världen!
Åter till skolan: Jag är inte alls emot arbetsro, men jag tror inte att den skall beordras. Disciplin kommer naturligt ur respekten för varandra och det gemensamma målet, ordning uppstår av sig själv när man gör något viktigt tillsammans. Problemet i det här fallet kan vara att många elever inte ser skolan som en arena för gemenskapande.
När jag varit inne i klasser har jag ofta mött en hög ljudnivå, men så fort ungarna fattat att ”den där gubben är inte här för att trycka ned vuxenvärldens färdigtänkta tankar i halsen på oss” så brukar det bli lugnt.
Jag drömmer om en skola som är en praktisk del av samhällsbyggandet och att eleverna faktiskt vill lära sig för att de behöver kunskap för att nå sina mål. Men det verkar snarare som om skolplikten skall utökas så att de håller sig lugna längre. – Ett tips: Om någonting fungerar dåligt så är lösningen inte att göra på samma sätt fast ännu mer.
Nästa ordergivning kommer i december: ”Tindra med ögonen för snart är det jul!”
Men är det verkligen ordningsbetyget som är problemet? Vi har faktikst skolplikt i vårt land. Det är lag på att du skall sända ungarna i skolan och om det nu är lag, kanske man lika gärna använda mer förtryck för att på ngt sätt enkelt uppnå något.
Jag tycker nog det är konsekvent med uppbyggnaden av skolan. Det är kanske snarare att inlärning, kunskapsinhämtning, inte fungerar alls så bra, om man tvingar människor och att det är det som skall diskuteras istället?