Ledarskap 2.0 Betaversionen

Motivation eller hotivation? Är du som bäst när du själv vill eller när du måste?

Företag styrs hierarkiskt, chefen bestämmer. Det är så självklart att vi inte ens funderar på om det kunde vara på något annat sätt. Till exempel att kunderna bestämmer. ”Jo, men i slutändan gör de det”, hör jag VD invända, ”vi lever ju i en marknadsekonomi!” Jag vet, men vad jag inte förstår är varför den upphör vid företagets entré. Inne i företagen tillämpas ju toppstyrd planekonomi. Varför betraktas inte de anställda som kunder?

Eller rent av som gäster?

För ett tag sedan lyssnade jag på Jan Gunnarsson från Värdskapet, en sådan där trovärdig föreläsare som själv har gjort det han pratar om och dessutom förmedlar det med insiktsfull humor. Han föreslår att vi skall behandla vår omgivning som gäster, med respekt och omtanke. Vilken omvälvning! Chefen tjänar helheten, egennyttan kommer i andra hand. Som en bonus, i ordets osolkade bemärkelse. Och diskussioner ersätts med en dialog där frågan är viktigare än svaret och lösningen viktigare än prestigen.

Om du för någon minut kan tygla din felsökningsrobotiserade ”Ja, men…”-reflex och gör dig mottaglig för lite tankeflykt så kommer nästa allegori: Då borde projekt genomföras som en middag där projektledaren inte är mer värd än nånannan utan mer värd än chef. Den som ser till att gästerna trivs och kommer till tals.

Nästa idé är ännu fräckare eftersom jag föreslår att vi organiserar verksamheten som ett knytkalas: Helhetsvision + gemensam planering + många tar ansvar + en jantelagsbefriad kultur som uppmuntrar gemenskapande och individuella prestationer. – ”Så duktig du är på att baka, kan jag få receptet!?” Det är OK att lyckas tillsammans därför att vi är varandras värdar!

Av alla framgångfaktorer i näringslivets historia finns det ingen som gett så goda resultat som nya ledningsstrategier. Just nu har vi ett val: Antingen väntar vi tills allas polletter ramlat ned eller också kör vi i gång direkt.  Det är bra att krisen är så djup för under högkonjunktur har vi inte tid med tänkniksprång, bråttom går före viktigt. Nej, det är när vi inte längre ser oss någon råd som vi inser att vi måste förändras. Hotivation.

Mitt bidrag är att tillsammans med imagineering-coachen Kenneth Olofsson bjuda in till ett facitfattigt seminarium – ”Ledarskap 2.0 Betaversionen” – som bygger på ett helt nytt mentalt operativsystem. Vi lägger plattformen för en helhetsande utveckling och förenar de tre kvaliteter som krävs för att styra en organisation: Chefskap. Ledarskap. Värdskap.

Erfarenheterna kommer bland annat ur BolagsBolaget där vi ser våra anställda som kunder eftersom företagsledningen finansieras genom provision på deras omsättning. Vår viktigaste uppgift är att hjälpa personalen att lyckas, ett slags värdeskapande värdskap. Jan Gunnarsson igen: ”Låt oss kalla arbetstagarna för talanger, personal låter som en skock kostnader.”

Jag avslutar med ett par näsvisa frågor: ”Vem startar högkonjunkturen och varför är det inte vi?”

Det här inlägget postades i Krönikor. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.